Sitemize üye olarak beğendiğiniz içerikleri favorilerinize ekleyebilir, kendi ürettiğiniz ya da internet üzerinde beğendiğiniz içerikleri sitemizin ziyaretçilerine içerik gönder seçeneği ile sunabilirsiniz.
Zaten bir üyeliğiniz mevcut mu ? Giriş yapın
Sitemize üye olarak beğendiğiniz içerikleri favorilerinize ekleyebilir, kendi ürettiğiniz ya da internet üzerinde beğendiğiniz içerikleri sitemizin ziyaretçilerine içerik gönder seçeneği ile sunabilirsiniz.
Üyelerimize Özel Tüm Opsiyonlardan Kayıt Olarak Faydalanabilirsiniz
Samsung Galaxy S24 ekran boyutu hakkında söylentiler
Meta kısa bir süre önce Facebook uygulamasına ‘Bağlantı Geçmişi’ adlı yeni bir özellik getirdi; bu özellik kullanıcının tıkladığı tüm bağlantıları daha sonra başvurmak üzere küçük bir sayfada saklıyor. Ayrıca kullanıcıların bu özelliği kapatmasına olanak tanıyan ve teoride Meta’nın bu verileri depolamasını engelleyen bir geçiş de mevcut. Ancak bu özellik ve onu devre dışı bırakan geçiş gerçekten gizliliğinizi korumanıza izin veriyor mu? Yoksa Meta size kendi şartlarına göre seçim yapma yanılsaması mı veriyor?
Meta’ya göre ‘Bağlantı Geçmişi’, kullanıcıların Facebook uygulaması aracılığıyla tıkladıkları web sitesi bağlantılarını hesaplarında saklayarak kaybetmelerini önlüyor. Ancak Gizmodo’da yer alan bir habere göre, Meta’nın sosyal medya uygulaması aracılığıyla ziyaret ettiğiniz web sitelerini takip etmesine ve web sitesine girdikten sonra buradaki etkinliğinizi izlemesine olanak tanıyan bu özellik bir veri izleme özelliği.
Meta’nın bu özelliği devre dışı bırakma seçeneği de bulunuyor ve bunun sizi izleme ve toplama uygulamalarından koruyan bir eylem olduğu iddia ediliyor. Ancak, Meta bağlantılarınızı her zaman takip ettiği ve bunu kapatmak için sadece şimdi bu geçişi eklediği için durum böyle görünmüyor. Geçişin kendisi de bir web sitesine girdikten sonra sizi takip edip etmediğini göstermiyor.
2022 yılında gizlilik araştırmacısı Felix Krause, Meta’nın ziyaret ettiğiniz web sitesinde ‘keylogging’ Javascript kullandığını ve şifreler de dahil olmak üzere yazdığınız ve tıkladığınız her şeyi izlemesine izin verdiğini iddia etti. Bu mümkün çünkü Facebook uygulaması üzerinden bir bağlantıya tıkladığınızda site telefonunuzun varsayılan tarayıcısı yerine uygulamanın özel tarayıcısında açılıyor. Krause haklıysa, bu, ‘Bağlantı Geçmişi’ özelliğini değiştirmenin, web sitesi etkinliğinden elde edilen verilerinizin toplanmasını engellemediği ve seçeneği ilk etapta oldukça yanıltıcı hale getirdiği anlamına gelir.
Ayrıca, ‘Bağlantı Geçmişi’ özelliğinin Facebook’un masaüstü ve mobil sürümlerinde kullanılamaması ve sayfanın kendisinin bile görüntülenememesi sorunu da var. Bu, reklam engelleyici ve izleme karşıtı uzantılar yüklemediğiniz sürece, Facebook uygulaması dışında herhangi bir şey kullandığınızda hiçbir koruma olmadığı anlamına gelir.
Bir Meta temsilcisi TechRadar’a ulaşarak aşağıdaki açıklamayı yaptı: “Bu uygulamayı geçtiğimiz yaz kullanıma sunduk ve halen ürünü test edip geliştirmeye devam ediyoruz. Bağlantı Geçmişi şu anda yalnızca Facebook ve Instagram’ın mobil sürümleri için kullanılabilir.”
Meta veri takibine karşı savaşı kaybediyor
Meta’nın, ana gelir akışlarını etkileyen veri kazıma ve izleme konusundaki sıkılaştırmaya nasıl tepki verdiğini görmek büyüleyici. Google, Chrome tarayıcısında üçüncü taraf çerezlerini devre dışı bırakarak yaklaşık 30 milyon kullanıcı için bunları kapattı. Apple, 2020 yılında iPhone’lar için Uygulama Takip Şeffaflığı adlı bazen tutarsız ancak güçlü gizlilik kontrolünü yayınladı ve bu da Meta’nın veri işi üzerinde büyük bir etkiye sahip oldu.
Kanun yapıcıların nihayet programa uymaya başladığını ve Meta ve diğer teknoloji devlerinin yaygın veri toplamasını engellemek için düzenlemeleri yürürlüğe koyduğunu söylemeye bile gerek yok.
Bununla birlikte, Meta’nın gizlilik endişelerini uçtan uca şifreleme ve Facebook Messenger için kaybolan mesajlar sunmak gibi başka yollarla ele almaya çalıştığı görülüyor. New York Times’ın bir haberine göre Meta ayrıca reklamsız bir abonelik modeli de sunabilir, bu da potansiyel olarak deneyim için ödeme yapmayı tercih edenler için veri takibi yapılmaması anlamına gelecektir. AB’nin, kullanıcıları veri toplamaya rıza göstermeye zorlaması halinde Meta’ya ceza kesecek ek yasaları da var.
Tüm bu değişikliklerle birlikte, Facebook kullanıcı verilerini toplamak ve saklamak ve reklam hedefleme işini yürütmek için daha fazla seçenek kaybederken, reklamsız abonelik modeli gelecekte gidilecek yol olabilir gibi görünüyor.
Daha fazla haber için;
Yorum Yaz